Mi a módszer lényege tömören?

 

A Viselkedés Támogató Tanítása egy rendkívül eredményes nevelési-fegyelmezési módszer.

Az iskola (vagy egyéb intézmény) megfogalmazza az elvárt viselkedés szabályait. A nevelés során mindvégig ezt a pozitívan megfogalmazott szabályrendszert  tartják szem előtt, amelyben a mondatok nem kezdődnek "Ne...-vel".

Ezeket ismertetik a gyerekekkel, kiplakátolják, első időkben átbeszélik, kipróbálják, gyakorolják. Ezt követően a nevelők kifejezetten azt figyelik, mikor tartják be a gyerekek ezeket a szabályokat. Ilyenkor elismerésüket fejezik ki, megdicsérik és bizonyos helyzetekben jutalmazzák is őket. (A jutalmazás rendszeres időközönként sorsolással történik.)

Fontos, hogy a ViTT®-et intézményi szinten alkalmazzák.  Ez azt jelenti, hogy az adott iskolán (óvodán, javító- vagy nevelőintézeten) belül minden felnőtt - tanár, portás, karbantartó - egységesen ugyanazt az elvárásrendszert közvetíti. Tehát a gyerek bárhol bármelyik felnőttel találkozik az intézményben, ugyanazt fogják/nem fogják megengedni neki, ugyanazért dicsérik meg.


A ViTT® módszert alkalmazó iskolák az alábbi örvendetes tapasztalatokról számolnak be:

  • A nevelők pozitív hozzáállása pozitív légkört teremt, amelyben mindenki jobban érzi magát, és amelyben nem csak jónak lenni könnyebb, hanem tanulni is.
  • A jutalmak - amennyiben a nevelők megfelelően választják meg - motiválják a gyerekeket a szabályok betartására. Ehhez valóban jól kell ismerni a gyerekeket.
  • A gyerekek közt elkezd vonzó, követendő, "menő" lenni a helyes viselkedés. A nagy többség ugyanis igyekszik azok közé tartozni, akiknek a nevét gyakran emlegetik (dicséret formájában) és akiket megjutalmaznak (valóban motiváló jutalmakkal, életkortól, gyerekcsoporttól, lehetőségektől de mindenekelőtt a tanárok/nevelők kreativitásától függően - pl.: tárgyjutalmak, egy lecke alóli felmentés, program, stb).
  • A gyerekek megtanulják, hogy a szabályok általában érvényesek, az elvárt viselkedés nem ennek vagy annak a tanárnak a bogara, hanem következetesen érvényes.


Ne gondoljuk azonban, hogy ez egy olyan csodamódszer, amellyel nincs is szükség fegyelmezésre. Két dolog jellemző a fegyelmezésre a ViTT®-ben:

  • Azonnali, következetes, nem hunynak szemet a kisebb vétségek fölött. Ezért kisebb problémákat kezelnek, amelyek így nem fajulnak komolyabbakká.
  • Támogató hozzáállással történik még a fegyelmezés is. Azaz nem a büntetésen van a hangsúly, hanem az elvárt viselkedés megtanításán.

 

A nevelők számára a ViTT® módszer, ez a "kezükbe adott" elvárásrendszer és eszköztár nagy segítség, megtartó erő. Azoknak, akik kezdők, vagy éppen ellenkezőleg, az évek során belefáradtak ebbe a nehéz munkába, könnyebbség, ha egy csapat tagjaként kell a szabályokhoz ragaszkodniuk, minthogy egyénileg küzdjenek meg minden gyerekcsoportban az őket megillető helyért.